lørdag den 31. juli 2010

Åstol til Bønnerup 26/7 -31/7

Stille start på dagen for os alle tre, først ude af røret fra Åstol kl 11.00. Solrig dag med en S-SV' lig vind 3-6 ms, som gav god mulighed for sejlads, for sejl. Skærgårds sejlads retur gennem Marstal, altid en smuk tur. Måtte starte motoren til sidst for, at få ladet batterierne lidt. Ankom til Vrångø kl 17.00 en skøn lille ø, var igen heldige og fik en god plads. Handlede i den lokale butik, hvor der stod "Mat Haleluja Amen" på døren. Grillede endnu engang super æde. Et Svensk par fra Gøteborg fik lov til et grille videre på vores grill. Meget friske og søde mennesker vi faldt i snak med. De fortalte at de på Vrångø er meget troende, der er ca. 10 kirker på øen. Hvilket vi også lagde mærke til davi gik aften tur, mange kirker i alle afskygninger.

Vi var nu nået dertil hvor der var ved at være skrevet nok ind på sejloplevelses-kontoen i Sverige. Kl 9.45 Sejlede vi fra Vrångø med kurs mod DANMARK, vi ville til Læsø. Det blev til en meget kedelig motorsejlads, der bare kulle overståes. Vinden lige i næsen og nogle sære bølger fra alle retninger. 15.10 var vi i Østerby på Læsø. Vi gik ud og spiste om aftenen, stort ta' selv bord med mange spændende ting. Godt mætte blev der slappet i båden til den nye Rambo film.

Onsdag legede vi turister på Læsø. Vi foldede cyklerne ud og Delin lejede en have-låge, så var det afsted. Vi cyklede til Byrum hvor der var markedsdag. Var ude og se saltsyderierne og Læsø Bymuseum. En fin gammel 4 længet gård, med det kendte tang tag. Hvordan kan det være at, folk var så små dengang. Det var jo helt vildt at se Delin bukke sig MEGET for at komme gennem dørene. Tilbage i båden efter ca. 30 km på cykel, godt brugte og ømme i røven. Kl 15 sejlede turisterne så videre til Sæby, for motor da, der ikke var en vind der rørte sig. På vejen hørte vi selveste Hr Møller (MÆRSK) blive kaldt op af et af sine egne skibe, over VHF radioen. Han sagde AAAAAAA og lød meget gammel. Siste sejlads på turen med Delin som gast, så lidt ærgeligt det ikke var for sejl. Kl 19 var vi i Sæby hvor risotto-kongen slog til igen. Ud og gå tur i Sæby, som på det nærmeste er til slag (og husene var billige). En meget hyggelig by med smukke gamle huse.

Delin afmønstrede det gode skib Søster Esther kl 10.45, efter ca 200 nm og 10 dage om bord. Det var godt med selskab, vi nød det. Vi sejlede videre fra Sæby kl 11.20 i NV' lig vind 6-8 ms. En god halvvind/agten for tværs og det begyndte heldigvis først at regne lige udenfor Hals havn. Kl 16.30 blev vi modtaget af en meget sød havnefoged i Hals havn (i indløbet af Limfjorden). Troede pladserne var for smalle, men han sagde klø på. De var lavet så stolperne kunne gi' sig, så fuld fart frem. Der var flere steder de spillede musik om aftenen, men vi orkede ikke, blev i båden og stenede tv.

Fredag stod på REGN OG BLÆÆÆST!!!!!!!
Vi lå så "skønt" på sned hele dagen og huggede rundt. Kenneth har det desværre med at blive små dårlig, når båden hopper rundt på den måde. Men tiden gik fint med, at stene tv, gå tur og ikke mindst stoppe i hovedet (skøn tidsfordriv KAGE). En af bagsiderne ved sejlads, med den slags dage ØV.
Lørdag satte vi kursen mod Bønnerup (på toppen af næsen, Djursland) i SV'lig vind 6-10 ms. Lovede ikke godt fra starten, bølge-bankeri. Men sejlene blev sat og den stod på bide vinds sejlads. Vinden svingede meget i styrke, især pga. små regnbyger, der byggede sig op, men ikke blev til noget. 1 time før havnen kom der regn og vi valgte at starte motoren og rulle genuaen ind. Jeg tog tjansen da Kenneth stort set havde sejlet det meste af dagen. Efter 8 timer på vandet ankom vi til Bønnerup, skrup sultne, så jagten på Pizza gik ind. Trætte og brugte var vi efter en lang god dag på vandet.