søndag den 25. juli 2010

Gøteborg til Åstol 20/7-25/7

Langsom start på dagen, forlod Lilla Bommarn sent. Gik stille og roligt der ud af, for motor. Kenneth x 2 fiskede på vejen og fangede MANGE fisk (not) Havde aftalt at mødes med Skyllebakkerne på Donsø. Ankom næsten samtidig så vi kom til at ligge uden på Dagmar. Gik en tur sammen på øen, prøvede at finde naturstien, uden held. Fælles grill og hygge om aftenen.

Onsdag sejlede vi i samlet flok fra Donsø (også kaldet Don Ø) Skiftende sejlads lidt motor og sejl. Delin spurgte, "Hvornår har i sidst lavet mand over bord øvelse?" Kenneth svarede "Det er 100 år siden". Og ud af båden sprang manden, så måtte der jo laves mand over bord øvelse og test på venskabet, kan man antyde (vi samlede ham dog op alligevel) Han havde siddet og listet vest, bollehat og solbriller af uden vi havde opdaget noget. Håber aldrig det bliver nødvendigt for alvor, var sgu lidt rystet bagefter. Men Delin var kølet dejligt af i varmen. Ankom til Nordøn kl 16.15 og fik plads til alle tre både på samme bro. Risotto kongen Kenneth tryllede endnu engang en fantastisk risotte frem til aften, spiste sammen med Preben, HJ, Jette og Kim der kom kørende til Nordøn. Hyggelig aften med de sædvanlige politiske diskussioner.

Blev på Nordøn da vi gerne ville se Marstrand. Tog en bus derind (dyrt) og med den lille færge over til den side hvor Carlsten Fæstning ligger. Gik ind og spiste frokost inden vi gik OP til fæstningen. Carlstens Fæstning var en oplevelse der kan anbefales. Spændende sted med barsk historie som gammel fængsel. Der var mange rum og TRAPPER IKKE MINDST. Snakkede om den stank der må ha' været den gang med ildelugtende fanger, olielamper og en voldgrav med lort. Jeg lavde en pandekage rand i Omnian med vanillecreme og lingonsylt (er blevet helt Svensk). Alle mand syntes den stillede den søde tand.

Fredag sejlede vi alene fra Nordøn, da de andre desværre måtte blive pga. motorproblemer. God dag for sejl i en nordlig vind 4-8 ms. Fin skærgård med strækninger med snævre passager. Ankom til Allmøsund Marina kl 16.45. Gik op til byen og købte ind til en gang grill mad. Tidligt i seng alle mand trætte.

Lørdag havde vi aftalt at mødes med Tone, JP, Tommy, Susanne og Caroline (Ø-rådet) i Lysekil. Så retur gennem de smalle passager og nordpå gik det kl 8.00. Ankom kl 12.50 og var heldig at få en god plads, da der var nogen der gik ud lige da vi kom ind. Fik en lynmorfar inden Ø-rådet dukkede op til kaffe og kage. Den kære Søster Esthers vandlinje var godt oppe af vandet i stævnen. Gik en tur i byen der ligger rigtig smukt og højt. Fantastisk udsigt over skærgården og naturistbadet (til stor jubel for nogle) Der blev snakket lystigt, da det var længe siden vi har set hinanden. Vi spiste alle sammen på et Pizzaria, hyggeligt!! Bagafter drog Ø-rådet tilbage til deres stuga i skyggen, til liflige toner af "Fede Finn og Funny Boy's"

Søndag bød på regn som tog til. Men kl 12.20 sejlede vi trods regn i nordlig vind 8-12 ms (der var godt skid på) Kenneth x 2 var seje og tog vagten i regnen. Jeg krøb om læ og vaskede op og bagte boller og læste (kunne lige klare det) Blæsende var det, så der skulle arbejdes en del med sejlene og kolde nåede de også at blive. Ankom til Åstol rimeligt hurtigt (25 nm på 4 timer og 20 min) Fik presset os ind på en plads med god hjælp fra en dansk båd. De nybagte boller og en kop kaffe blev hurtigt stablet på benene. En tur rundt på øen og ud og se havbadet det er for enden af øen. Åstol er en af mine favorit øer, var her sidste år og faldt for den. Kenneh x 2 fik sig en morfar og vågnede aldrig igen, så det var en stille aften.