torsdag den 5. august 2010

Bønnerup til Faaborg 1/8 -5/8

Søndag havde vi lavet en aftale med min Moster Søster. Cyklerne blev pakket ud og vi cyklede de 7 km der er til Glesborg. Vi skulle da hilse og sige det er noget hårdere at cykle på Djursland, end på Læsø. Det er vist ikke uden grund det er der Mols Bjerge ligger, hold kæft der var bakket. Fik spist kage og drukket kaffe og fortalt en masse om turen. Det var rigtigt dejligt at se hende igen, det er alt for sjældent det sker. Turen tilbage til Bønnerup Havn gik lidt næmmere, mere ned af bakke. Forlod Bønnerup havn kl 15.15 med kurs mod Grenå. Der var rigtig mange på vandet, mødte ikke mange dagen før. Vi havde snakket om en spieler sejlads, men vinden var 180 grader modsat af det for ud sagte. Det blev istedet til lidt bølge banke sejlads for motor. Men så kunne der bruges til på forberednig af aftensmaden, mens skipper styrede. En lille byge kom ind over, men ikke mere end vi kunne grille og spise ude.

Kl 8.30 stak vi af fra Grenå. En meget blandet dag både hvad vind og vejr angik. Sol til start og senere oversyet og vind fra 2-7 ms. Motorsejlads til vi rundede Ebeltoft, så blev sejlene sat. Bidevindssejlads til vi var en time fra Hóu, der blev motoren startet. Forvirrende indsejling med en masse byggeaffald i vandet indtil havnen, ankom kl 16.30. Restemad fra grillen igår og tidligt i seng. Godt brugte efter 41 nm på vandet.

Drønede til slagteren og købte hans fantastiske hjemmelavede pølser. Købte kød hos ham for 2 år siden og ville meget gentage det og det lykkedes heldigvis. Sejlene blev sat lige ude for Hou. En rigtig god sejldag med bidevind/foran for tværs. Måtte rebe og slægge et par gange da vinden svingede meget i styrke. Sejlene taget ned lige inden Strib (ved middelfart på Fyn) så næsten ingen motor sejlads. Efter 6 timer på vandet blev de skønne pølser fra slagteren i Hou grillet, på en fin ny grillplads på havnen. Aftentur ved vandet og i villa kvateret omkring havnen. Viste sig at være et dyrt område, husene kostede kassen.

Vækkeuret blev brugt så vi kunne komme tidligt afsted. Satsede på at dagen blev vores sidste sejlads på den tur, målet var Faaborg. Sejlede afsted kl 7.00 i smukt vejr. Sejlede med god hjælp af strømmen i vandet, for god fart der-ud-af. Men så var romantikken også overstået. Ved indsnævringen mellem Bågø og Årø (mellem Middelfart og Assens) kom vinden og BØLGERNE os i møde. Bankede bølger helt vildt og kom næsten ingen vegne. På et tidspunkt bankede vi ned i en bølge så vandet stod ind over sprayhooden, sjældent det kommer helt ind over båden. Vi var nødsaget til at få sat et storsejl, så Kenneth måtte på dækket, aldrig sjovt når båden vælter rundt. Men det hjalp på stabiliteten, men IKKE på farten. Der var meeeget langt til Lyø, hvor vi forventede lidt mere ro. Men vi rundede Knolden og stak næsen mod Faaborg og der fik vi fart på, skønt det var ved at være overstået. Kl 16.40 ankom vi og fik en fin plads lige i tide til at undgå MEGET mere vind. Min søster Tina og mine nevøer kom og hentede os, var på Chilli (byens bedste burger) og spise. Var lige et smut med i Bjerne og få en kop kaffe og få SNAKKET!!!!!!

Nu er turen så slut, før end beregnet. Men vi har fået oplevet nok og det trækker mere, at få startet vores nye Faaborg liv. Vi glæder os til en hverdag hvor det IKKE er vejret der sætter dagsordenen. Men det har været en fantastisk tur, med mange gode oplevelser. Vi har mødt Steen og Sol som vi inderligt håber at komme til at se mere til. Har haft Delin med som gast og fået vist ham lidt af Skærgården. Mødstes med venner som har været i nærheden af hvor vi befandt os det har vi sat pris på det.

Der er nogle steder vi meget gerne vil anbefale både til sejlere og landkrabber.
  • Utklippan er en ø man som sejler skal opleve, hvis man sejler på østkysten.
  • Kristianopel En RIGTIG Svensk by der har meget historie. Der er også en fin campingplads og en meget hyggelig gæstgivergård.

• Øland især Borgholm (tjek bageren) og Borgholm slotsruin gjore indtryg på os.

• Gotland og Fårø et sted man må opleve i sit liv. En natur der ikke findes lige i norden. Raukere og Lummalunde grotten skal ses.

• Skærgården mellem Oscarshamn og Oxeløsund, meget flot uberørt natur. Også muligt at se som ikke sejler, der er mnge ture derud fra fastlandet.

• Stockholm en smuk gammel storby.

• Gøtakanalen hvis man vil prøve sluser, mange hyggelige byer langs kanalen.

• Åstol min yndlings ø i skærgården på vestkysten.

• Læsø en anderledes Dansk natur.

Tak til alle jer der har fulgt med i hvor vi har været. Det har været sjovt at skrive og vise billeder.

Vi er enige om UDE GODT HJEMME BEDST det er der famillie og venner er og det er dem der er vigtige i ens hverdag.