mandag den 31. maj 2010

Kalmar til Loftehammer 26/5 til 31/5

Sejlede fra Kalmar i regn ved 10 tiden. I 5-6 ms fra NØ, men det holdt kun et par timer så måtte motoren startes. Lige inden Borgholm var der en på båden der mente der var nok vind til, at sejle (ingen navne nævnes) så vi skød der-ud -af med 2 til 2,5 kn. En flot tur langs kysten af Øland. Ankom til Borgholm kl 14.45 i god nok tid til, at komme ud og lege turister. Cyklerne blev pakket ud og vi cyklede til Borgholm Slotsruin. En fantastisk oplevelse, fik fyret kameret godt og grundigt af, tog 220 billeder. Kenneth mente det ville være alletiders sted til rollespil med en flok unger. Prikken over i'et var alle de krager der fløj rundt gjore der lidt uhyggeligt. Helt høje vendte vi tilbage til båden og satte gang i grillen med det samme. Lang gåtur i byen om aftenen, fik en is hos "Kenneth på torvet".
Torsdag ved 10 tiden forlod vi hyggelige Borgholm og satte kursen med Byxelkrok. En stille S-lig vind gjore det muligt at sætte spieleren for første gang, er altid lidt imponeret når den sættes. Ankom kl 17.35 til hyggelige Borgholm's kontrast Byxelkrok. Der var ikke strøm og vand på broen, så vi måtte rykke bro. ALT var lukket og det virkede som en by, som kun levede i højsæsonen. Bøjerne var ikke lagt ud, så vores fotøjninger blev gnavet af beton broen.

Fredag ville vi ta' os en overliggerdag og kigge på området. Jeg havde læst at der var Raukere 6 km fra havnen, så cyklerne blev pakket ud. VI cyklede og cyklede og cyklede!!!! Og det kort der stod som Info tavle og det vi havde var meget modsat rettede både hvad afstande og placering af tingene angik. Så efter vi havde cyklet ca 10 km mødte vi et skilt hvor der stod der var 3,6 km til Raukene. Vi opgav var godt sultne så vi kørte til en lille by for at finde mad. MEN der var også lukket og den jernalderby der skulle ligge der, var ikke at finde. Kenneth mente den nok også kun blev pakket ud om sommeren. Retur i Byxelkrok fandt vi en klam burger som gled fint ned efter ca. 25 km på foldecykel. Tilbage i båden tjekkede vi vejret som viste dårligt vejr kommende dag, hviket vil betyde Søster Esther blev mast op af beton mole. Derfor blev der taget en hurtig beslutning, vi måtte videre. Kenneth satte livet på spil (blev jaget af en måge der forsvarede sin rede) han hentede Strand Kål inden afgang (OPLYSNING skulle også stå på Kulhuse strand, smager himmelsk) Blev presset godt da vi lagde fra, tror kun der var plads til et K.... hår mellem bådens snude og broen, jeg tror min navle rørte rygsøjlen. Sejlde fra Byxelkrok kl 16.00 i V-lig vind 8-13 MS, så vi fik hurtigt sejlet 16 nm til Figeholm ankom 19.15. Rugbrød og i seng godt trætte oven på en begivenhedsrig dag.

Lørdag blev tilbragt i Figeholm pga. vind. Afslapning, gåture og Grand Prix. En hyggelig lille by i starten af skærgården. Fik tilberedt den medbragte strandkål, det kan virkelig anbefales.
Søndag sejlede vi tidligt fra figeholm 8.20, da der ventede en lidt lang dag. Total slalom sajlads mellem bøjerne, nu er det for alvor skærgårdssejlads. Man skal virkelig overholde afmærkningerne, for hold kæft der sgu mange klipper i et klippe land og de gemmer sig de svin. Ankom til Loftehammer kl. 16.40 endnu en by med lukkede butikker.

Mandag blev til endnu en overliggerdag pga. vind. Svenskerne har en anden kultur omkring frokost, flere butukker har "Lunch stængt". Restauranterne har dagens ret med salat, drikke og kaffe og kage. Så den stod på frokost på Havne Kroen, lasagne med alt for 75 svenske kr. Ellers blev det til Harry Potter film og afslapningZZZZZ.