søndag den 13. juni 2010

Nynæshamn-Stockholm 9/6-13/6

Onsdag var det så blevet tid til at komme videre fra Nynæshamn. Sejlede kl 9.45 i en NØ vind 4-6 ms i godt vejr. Startede for motor men der kom vind til en god sejlads i bite vind. Havde sat kurs mod Bjørnø hvor der var en fin lille bugt, vi ville prøve at ligge for svej (anker) i. Ankom i meget diset vejr kl 18.00. Det var alle tiders sted og det gik nemt med at få smidt anker, med Kenneth's nye system. Ud og ro i gummibåd på jagt efter et das, inden sengetid.
Tordag sejlede vi ind til Bjørnø i gummibåden og gik en lang tur, elsker bare de Svenske skove!!! Kl. 14.30 lettede vi anker og sejlede til Bullanø hvor vi ankom kl 18.00. Endnu en dag med bite vinds sejlads i NØ vind. Kenneth sejlede lidt "kapsejleds" mod tre både. Troede han var ved at indhente dem, men måtte indse de bare var vendt om , for at sejle hjem. Men det var da fra den ene yderlighed til den anden. Bullandø havde 1400 både i havnen, vildt stor havn!!! Der blev gået en laaang aften tur med båd kiggeri.
Fredag sejlede vi afsted i øsende regnvejr kl 11.15, for motor og genua. Kl 16.00 ankom vi til Viggebyholm, lige udenfor Stockholm. MMMMMEEENNNN der var ingen pladser og vi kunne ikke få fat i havnefogeden. Alle gæstepladser var optaget og til de mange ledige private pladser var der låge med lås for. Så for første gang nogensinde var vi nødt til at sejle fra havnene igen. Prøv lige at spørge om Hr Swensson var OPPE i det røde feldt. Nå men gode råd ar dyre, vi måtte satse på det sikre, en ren gæstehavn og ikke en lille havn med få gæstepladser. Kl 19.50 godt trætte ankom vi til støjende Wasahamnen i hjertet af Stockholm.
Lørdag måtte vi lige en tur ud i et industrikvarter uden for Stockholm. For køleskabet var desværre stået helt af og 2 dage uden var nok. Godt med en storby med en bådforretning der forhandler Isotherm. Jeg havde hjemmefra læst om en tradition om bryllupper på Skansen d. 12/6. Man kunne blive viet rigtigt eller få bekræftiget sin vielse. Syntes det var passende at opleve det på vores egen 11 års bryllupsdag. En meget pussig oplevelse der var lige fra folkedragter til det HELT store skrud. Men lidt underligt par nr. 616 blev kaldt over højtaleren, lige inden vi gik fra Skansen. Vi var begge overraskede over hva' Skansen var, troede det var en græplæne med fællessang. Viste sig at være Frilands Museet/ZOO, hyggeligt sted. Om aftenen var vi ude og fejre os selv på en god Italliensk restaurant og videre og høre musik. LOVE 2010 koncert kun for os mener jeg det var, nå nej nok ikke!!! Det er for den kære prinsesse, hele byen går AMOK. Der er LOVE alle vegne og de for sygeste udstillinger alle steder, kongekroner i mange afskygninger.
Sødag har stået på lange gå ture i Stockholm, en by der indbyder til gåture. Tror med nød jeg vil kunne klemme mig ned i en str. 42. En dag med en del byger men også sol. Og vi har IKKE været på conditori Bente!!!!!